8فوریه 2024 - سطوح پایین قند خون (هیپوگلایسمی) یکی از خطرناک ترین عوارض دیابت است و در طی کارهایی که نیاز به مهارت های حرکتی پیچیده ای دارند، مانند رانندگی، خطر بالایی را ایجاد می کند. کاربرد ابزارهای فعلی برای تشخیص هیپوگلایسمی با تاخیر در تشخیص، تهاجمی بودن، در دسترس نبودن به اندازه کافی و هزینه های بالا، محدود می شود.

مطالعه‌ای که اخیراً در مجله NEJM AI منتشر شده است، روش جدیدی برای تشخیص هیپوگلایسمی در حین رانندگی ارائه کرد. این تحقیق حاصل همکاری دانشمندان LMU با محققان بیمارستان دانشگاه برن (اینسلسپیتال)، ETH زوریخ و دانشگاه سنت گالن بود.

در این مطالعه، محققان داده های 30 فرد دیابتی را در حال رانندگی با ماشین واقعی، جمع آوری کردند. برای هر بیمار، داده ها یک بار در یک حالت با سطح قند خون طبیعی و یک بار در یک حالت هیپوگلایسمی ثبت شد. برای این منظور، هر بیمار عمداً توسط متخصصان پزشکی حاضر در خودرو در حالت هیپوگلایسمی قرار گرفت. داده‌های جمع‌آوری‌شده شامل سیگنال‌های رانندگی مانند سرعت خودرو و داده‌های حرکت سر و نگاه بیمار- برای مثال، سرعت حرکات چشم‌ها بود.

متعاقباً، دانشمندان یک مدل جدید یادگیری ماشینی (ML) را توسعه دادند که قادر است به طور خودکار و قابل اطمینان اپیزودهای هیپوگلایسمی را تنها با استفاده از داده‌های رانندگی جمع‌آوری‌شده و داده‌های حرکت سر و نگاه، تشخیص دهد.

دکتر Simon Schallmoser، از موسسه هوش مصنوعی در مدیریتLMU ، گفت: این فناوری می‌تواند به عنوان یک سیستم هشدار زودهنگام در خودروها عمل کند و رانندگان را قادر می‌سازد تا احتیاط‌های لازم را قبل از اینکه علائم هیپوگلایسمی توانایی رانندگی ایمن آنها را مختل کند، انجام دهند.

این مدل جدید یادگیری ماشینی، همچنین زمانی که فقط از داده‌های حرکت سر و نگاه استفاده می‌شد، عملکرد خوبی داشت، که برای خودروهای خودران آینده نیز بسیار مهم است.

پروفسور Stefan Feuerriegel، رئیس موسسه هوش مصنوعی در مدیریت و شریک این پروژه، توضیح داد: "این مطالعه نه تنها پتانسیل هوش مصنوعی را برای بهبود نتایج سلامت فردی نشان می دهد، بلکه نقش آن را در بهبود ایمنی در جاده های عمومی نیز نشان داد."

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2024-02-ai-hypoglycemia-early.html